Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Tramwaj dwusystemowy sprawdził się w Chemnitz. Co na to Wrocław?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-05-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ml, Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Tramwaj dwusystemowy sprawdził się w Chemnitz. Co na to Wrocław?
Transport szynowy jest dobrym środkiem na rozwiązanie wielu problemów komunikacyjnych współczesnych aglomeracji. Jednym ze sprawdzonych, a jednocześnie niezbyt kosztownych rozwiązań, bazujących na zwiększeniu zasięgu sieci komunikacji szynowej, są tramwaje dwusystemowe, czyli takie, które mogą się poruszać zarówno po trasach tramwajowych jak i kolejowych.

Ich największą zaletą, co wyraźnie pokazały doświadczenia niemieckich Karlsruhe czy Chemnitz, jest integracja regionu z miastem. Zwiększenie dostępu do usługi powoduje zazwyczaj dynamiczny wzrost liczby pasażerów, codziennie z niej korzystających. Co ważne, nie musi się to wiązać z kosztownymi inwestycjami w infrastrukturę. Wydaje się, że to świetny pomysł dla wielu miast i aglomeracji na terenie Polski z dobrze rozwiniętą siecią połączeń tramwajowych oraz gęstą siecią podmiejskich linii kolejowych.

Tramwaje dwusystemowe we Wrocławiu – dlaczego nie?

Wrocław od kilkunastu już lat rozważa zastosowanie tramwaju dwusystemowego. Pomysł ten stale powraca, jednak wbrew wielu pozytywnym opiniom wydanym przez specjalistów i licznym koncepcjom wykorzystania linii kolejowych w okolicach Wrocławia dla ruchu tramwajowego, do realizacji żadnej z nich dotychczas nie doszło.

Jak słusznie przed kilkoma dniami zwrócił uwagę Jakub Dybalski – odwołując się do informacji zamieszczonej na portalu Radia Wrocław – „jednym z pomysłów było wykorzystanie linii kolejowej 285 z Wrocławia w stronę Sobótki i Świdnicy, która dziś jest słabo wykorzystywana. Olbrzymią zaletą takiego rozwiązania jest prostota, a w związku z nią niskie koszty. Rozstaw torów kolejowych i tramwajowych jest taki sam. Trasa, którą miałby wykorzystać tramwaj jest prosta”. W rezultacie powstałoby połączenie tramwajowe do podwrocławskich Bielan, do których dziś dojazd zazwyczaj wiąże się z utrudnieniami.

To ma sens. Podobnie jak w przypadku ewentualnej obsługi tramwajami dwusystemowymi miejscowości położonych na południowy wschód od Wrocławia (w szczególności po torach linii nr 277 do Siechnic, czy też nawet do Jelcza–Laskowic). Aglomeracja wrocławska dynamicznie się rozwija. Ale od lat zapewnienie sprawnego dojazdu do centrum tysiącom mieszkańców przedmieść i podwrocławskich gmin okazuje się być niezwykle trudne.

W Chemnitz się udało...

Warto zwrócić uwagę na doświadczenia położonego w Saksonii Chemnitz. To liczące blisko 250 tys. mieszkańców miasto, naśladując leżące w Badenii-Wirtembergii Karlsruhe, zdecydowało się na tramwaje dwusystemowe już przeszło 10 lat temu. Uzyskane dzięki temu korzyści przerosły najśmielsze oczekiwania. Jak wynika z opracowania dr inż. Mariusza Dudka z Politechniki Krakowskiej „dzięki znacznej poprawie jakości obsługi (na linii o długości 16,3 km – łączącej dzielnicę Altchemnitz z miejscowością Stollberg – przejazd wzdłuż całego odcinka trwa niewiele ponad 20 minut, a tramwaje kursują z reguły co 30 minut) oraz zintegrowaniu z siecią tramwajową Chemnitz, stwierdzono istotny wzrost liczby pasażerów z 800 w roku 2001 do 5000 w roku 2010”1.

Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5